PROJECTE EMOCIONA’T
Aquest curs 2015-16, els de 1r d’ESO hem compartit el projecte “Emociona’t” amb els alumnes de P4. Ha sigut una experiència molt bonica que ens ha fet reviure moments tendres de la nostra infància. I és que les emocions no tenen edat, ens acompanyen al llarg de la nostra vida.
clica'm per veure el vídeo descarrega projecte |
Emocions, tan presents en el nostre dia a dia i, de vegades, tan difícils de
gestionar. Les emocions són pura energia,
però si aquesta es queda estancada esdevé quelcom de negatiu. Per això és tan
important poder identificar i expressar què ens passa, a més de saber-ho fer el
moment oportú i de la manera més adequada.
De petits, però no sabem quin nom donar a cada emoció perquè encara no
formen part del nostre vocabulari. De grans, en canvi, i malgrat conèixer cada
una de les seves etiquetes, sovint no sabem identificar-les ni
exterioritzar-les amb serenitat. Cada persona experimenta una emoció de forma particular, depenent de les
seves experiències, el seu aprenentatge o el context en què es troba. Totes les emocions són vàlides. No n’hi ha de
bones ni dolentes, simplement són emocions i ens ajuden a ser qui som, per això
hem d’aprendre a conviure amb elles amb naturalitat.
Aquest projecte neix de la ferma creença que l’educació en la
intel·ligència emocional ha de ser el pilar bàsic del nostre sistema educatiu.
D’ella depèn la nostra capacitat d’adaptació social i de gestió del nostre
estat emocional, dos factors indispensables per a convertir-nos en persones
sanes, íntegres i satisfetes.
Per preparar el projecte, els alumnes de P4 han llegit el conte El monstre dels colors amb el que han
après a identificar diferents sentiments relacionant-los amb colors
determinats. A partir de llavors, cada alumne ha anat portant petits objectes
que trobaven a casa, del color corresponent al seu estat d’ànim del moment. Els
han anat guardant a dins de diferents potets. Simultàniament, la mestra ha anat elaborant un
recull de les frases que deien els nens a l’hora d’explicar per què aquell dia
se sentien de color blau, verd, negre, groc, rosa o vermell.
Tal i com han fet els petits, els alumnes
de primer d’ESO també hem llegit un llibre titulat Nata y Chocolate, del qual han anat sorgint diversos temes
relacionats amb les emocions, sentiments i estats d’ànim. Al mateix temps hem
elaborat una llista d’emocions, òbviament més àmplia que la dels petits, i hem
dut a terme diverses activitats amb les mateixes. Aquestes emocions han estat penjades en papers
de colors a l’aula durant un temps per tal de què cada alumne o professor que
ho volgués, hi deixés una petita frase anònima explicant situacions personals
en què havia experimentat aquell estat d’ànim o emoció.
Una vegada fet el recull de frases de cada
curs, les hem ajuntades per elaborar el
nostre petit espectacle, que combina colors, música, imatges i interacció amb
el públic assistent. Per poder preparar-lo, grans i petits han gaudit d’unes
tendres sessions conjuntes on s’han explicat els seus estats d’ànim i s’han fet
fotografies utilitzant el llenguatge no verbal per expressar els sentiment que
els havia tocat. Aquí en teniu una mostra:
A més de l'espectacle, els alumnes de primer d’ESO hem treballat les
emocions de manera transversal durant les classes de l’àrea de llengua
castellana, a partir de diverses lectures, projeccions de curts i projectes. A
més de crear el nostre propi abecedari de sentiments, com ja hem dit, hem treballat a fons el
llibre Nata y Chocolate d’Alicia Sanjurjo. La història gira entorn
d’una nena albina que pateix les burles i els abusos d’alguns companys de
classe. Per aprofundir en la temàtica de l’assetjament escolar cadascú de
nosaltres ha elaborat un quadern personal sobre allò que anava sorgint durant
la lectura. Aquí en teniu unes mostres. Esperem que us agradin!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada